Kvernstien.noKurs3D-PrintIoTPC-hjelpStillasutleieKontakt

Spillprogrammering med Scratch

Kodeklubben og Søgne Ungdomslag inviterer barn/ungdom i Kristiansands-regionen til en helg med intens spill- programmering i Scratch 21.-22.nov, kl11-kl16 begge dager. Kurset blir holdt på Heimklang i Søgne (Lundeveien 84).

Kurset passer for deg fra 6.klasse til 10.klasse, som ikke har programmert i Scratch tidligere eller for den som har kikket litt på Scratch men ønsker å lære mer.
Forkunnskaper er ikke nødvendig, men fordel om du er interessert i å lære dette.

Scratch, som er et grafisk programmeringsspråk utviklet av MIT (Massachusetts Institute of Technology) hvor målgruppen er barn/ungdom.

Deltakeren må ha en google-konto og kunne lese e-post på denne. Alt materiale vil bli delt via google-disk. Denne kontoen vil også brukes til å registrere en bruker på scratch.
Deltakeren må stille med egen lap-top (nettbrett eller mobiltelefon er ikke tilstrekkelig).

Det lages to spill hver dag. Fire oppgaver til sammen - fra det helt enkle til kjente klassikere (f.eks Labyrint og Lunar Lander). Det blir pause med enkel matservering midt i øktene begge dager.

Kurset koster kr300,- for medlemmer av Søgne Ungdomslag og kr375,- for ikke-medlemmer*.
* Medlemskap ut 2021 koster kr100,- for barn/ungdom og gir også avslag på andre arrangementer i regi av kodeklubben/Søgne Ungdomslag.

NB! Grunnet covid er det kun 20 plasser!

Program

  • Dag 1
    • Opprette bruker på Scratch
    • Gjennomgang av utviklingsverktøyet
    • Spill 1 - Treassure Island
      • Kollisjon med land
      • Finne penger
    • Matpause
    • Spill 2 - Labyrint
      • Styre figur med piltaster gjennom en labyrint
      • Hendelser med taster
      • Meldinger
  • Dag 2
    • Spill 3 - Bilspill
      • Styre bil på bane med piltaster
      • Hendelser med taster
      • Meldinger
      • Kollisjon
      • Ulik hastighet
      • Vise informasjon og variabler på skjerm
    • Matpause
    • Spill 4 - Luna Lander
      • Lande romskip på planet
      • Gravitasjon
      • Tidsberegning
      • Kollisjon
      • Ulik hastighet og retning
Klikk for zoom....




Klikk for zoom....
Link til påmelding: https://forms.gle/6s3N8adw13gsh4Rw8

Kursholder er utdannet dataingeniør. Han har nærmere 20års erfaring fra programmering og kurs innen industriell automasjon, med leveranser hovedsakelig til offshore-industrien. Startet med programmering tidlig på 90-tallet og har med det fulgt rundt 30 år med utvikling frem til i dag. Alle oppgaver og undervisningsmateriell er egenprodusert - noen med inspirasjon fra andre aktører.